lördag 4 juli 2009

4 juli. Lördag

Det varma vädret har på en sekund försvunnit och byts ut mot en kyligare bris. Jag hoppas mina växter inte tar skada. Har satt havtorns buskar, aronia och vinbär.
I fredags åkte vi till Piteå och hade hyrt en stuga på Ladrikets Camping, helt suveränt att ha hundar där. Fina skogsvägar och stugorna stod en bra bit från varandra. Jag var riktigt stolt för de uppförde sig exemplariskt trots att det var hundrikt där. Det var varmt och kvavt ute. Vi åt jordgubbar med grädde och falukorv, det är faktiskt inte en så tokig kombination..
Lördagsmorgonen kom och det var kallt och grått ute. Vår domare var i tid men tyvärr bara en i tältet, ringsekreteraren fick alltså jobba för två och dessutom förklara utställningsbedömningen på engelska, så jag kan säga att bedömningen tog tid. 18 hundar var inte klarbedömda vid halv elva....och vi var först i ringen.
Bedömningen gick väl sisådär. Gazton fick ett 1,3 i junkl, Mayon Ck med 3 bhkl och Gumman ville inte visa svansen upp . När vi alla gick runt var allt bra men vad som hände sedan vet jag inte. Hon såg ut som om hon fått vattensvans. Domaren var väldigt förtjust i henne och jag fick väldigt många chanser att visa upp henne, jag tror att jag gick i fyra omgångar men ack nej ingen svans upp. Vet inte vad som tog åt henne, så jag fick en tvåa och det är länge sedan, men domaren var så sorry och var tydlig på kritiken, hundens svans. Så jag vet ju varför. Så tokigt det kan bli men det är väl också lite av tjusningen med djuren att inget är helt självklart.
Lilla Vitterklippens Isis ramlade på målsnöret då hon under sista varvet hoppade och slamsade så hon fick se sig förbigången av en röd brud. Så kan det gå. Segern gick i alla fall till svenska Aussieägare.
Vi hade i alla fall en trevlig dag och på hemvägen åkte vi in på ett antal loppisar och jag gjorde i mitt tycke flera fynd. Nu skall jag gå en promenad och ladda för ett 60 års kalas i morgon, det ryktas om plankstek från vildsvinsfarmen, spännande.
Ta hand om er och er stund.

Inga kommentarer: