söndag 23 november 2008

23 November

Söndag 16 november.
I dag har vi vitt ute och jag tog en härlig promenad runt berget. Det är en promenad jag tar i stort sett varje dag. Ursprungligen så röjdes denna väg för att vi skulle kunna rida upp där.
Det är ganska brant så man är rätt varm när man kommer upp. I ny snö syns alla spår och en harpalt och en räv hade promenerat där uppe. Donna var rätt intresserad av harens skutt. Som tur var så såg jag inga andra spår. Jag är faktiskt lite rädd för att stöta på något rovdjur. Björnen skall ju sova och jag tror inte att det finns något ide här i alla fall. Eljest är det ju ett djur med kort stubin och den blir sur både om den blir väckt och om den är hungrig. Undrar vem den liknar mån tro??
Jag vet inte om jag visat er bilden på Björnspåret från i höstas , den finns i alla fall här. Det var mindre roligt att se och mina hundar var bara intresserade av spåret och sprang definitivt inte och gömde sig. Jag skulle säkert bli ett Björnbyte om jag sprang på en. Jag kan se hur mina älsklingar springer runt och retar Björrnen som sedan hämnas på mig. Huga vad hemskt.
Nu ryktas det även att man sett en varg men jag hoppas att det är en hund de sett. Såg att man nu tagit fram en väst till jagande hundar med en spikmatta på ryggen som skall skydda mot vargangrepp. Jag tittade in på hemsidan http://www.viltskadecenter.se/ och blev överraskad av att det var ett så stort antal hundar som dödas av varg varje år…
2005 fanns uppskattningsvis 113 vargar och 29 angripna hundar. Det är ju väldigt mycket om man tänker på att det bara skulle finnas 113 vargar?? Vargen dödar hundarna så grymt och det måste vara oerhört att finna en älskad kamrat nästan uppäten. Ändå är det fullt möjligt för varg och hund att få avkommor som i sin tur kan få avkommor. Det finns ingen riktig logik i det. Men det finns ju spindelarter som efter akten äter upp sin make också..
Ja nu har jag verkligen kommit ur kurs och nu tillbaka till hundarna.
Marie Fast har varit ute med sin Ludde och vunnit hela utställningen arrangerad av SHF.
Till helgen är Jannicas valpar flyttklara och jag skall åka upp till Lit och titta på dessa. Spännande. En tikvalp skall också flytta hit till Övik. Spännande.
Lilla Murre kommer hit i morgon då det inte fungerar med mattes reumatiska sjukdom.
På tisdag skall jag på en föreläsning med Ann Dahlkvist. En omstridd läkare och hennes mattider. Säner även ett Foto på VK Baronen som var hit för första gången för att frissera sig lite. Han är född 23 Mars. En fin valp.

MVH

UBN

Inga kommentarer: