måndag 5 maj 2008

Assistanshunden Tyra.


Tyra eller Vitterklippens Zingo som ägs av Birgitta Fransson,Risögrund har klarat testen till assistanshund.
Hej Vi har nu i helgen genomfört assistanshundutbildningen med Tyra och med godkänt test . Jag är sååå glaaad .... Jag skickar testprotokollet med hennes enastående resultat och kommentarer så fort jag skrivit in det i datorn... kram Birgitta Fransson
Vad är en assistanshund? Under två dagar får du och din hund lära er mer om vad som krävs av en terapihund. Din hund utsätts för ett lämplighetstest för att bedöma om den har det rätta egenskaperna. Det görs dessutom en bedömning om du som hundförare är lämplig att jobba mot målgruppen – människor med olika funktionshinder. Du får även veta hur du på bästa sätt ska lägga upp ett besök och vad det innebär att vara ett civilt tjänstehundekipage. Efter godkända tester samt genomförd utbildning får din hund ett eget tjänstetäcke och ni kan börja jobba med olika handikappgrupper (demens-, fysiskt och psykiskt handikappade). Hur många grupper du har möjlighet att ta dig an – bestämmer du helt själv.
”Förövrigt har vi fått vår och det finns inte så mycket snö kvar nu. tulpanbladen har kommit upp och jag hoppas att det skall bli många vackra blommor. Jag bara älskar tulpaner. Valparna växer och har börjat vara ute små stunder.
Amorinas valpar blir 8 veckor på Lördag. Tänk vad tiden går. Jag har satt in nya bilder på dem på deras sida. Jag skall nu börja att fota alla en och en. Fortfarande finns några valpar otingade.
MVH
Ulla-Britt

Inga kommentarer: