måndag 7 april 2008

Doris och Ecco på besök, adoption och polisen.

Nu har det gått några dagar igen. Valparna växer från dag till dag. En av Amorinas valpar är fortfarande mycket mindre än de andra men jag hoppas att det går till sig. Måste fota dem alla igen. Amos valpar är avmaskade för andra gången och Cleos för första gången. På de små använder jag Banminth och tikarna får Drontal.
Maggie hade en liten tjej som inte ville ta sig så henne tog jag hem för att lägga till någon av tikarna, men typiskt för Aussien är ju deras enorma kärlek till sin avkomma och Cayenne, som varit skendräktig, tog hand om denna lilla och nu är hon fet som en liten råtta. Cayenne är den typen som gärna sätter sig hos andra tikars valpar och försöker på alla vis att adoptera dem, vilket ibland innebar att försöka försvara valparna mot deras egna mödrar.
Amorina blev faktiskt riktigt sur på henne några gånger men det rann bara av henne. Nu har hon den lilla att ta hand om. Men nu har jag ett dilemma, skall jag låta henne ta hand om den lilla valpen hela vägen ut eller återföra henne till Maggie.
Sara anser att Cayenne måste få ha henne hela tiden för nu har verkligen moderskänslorna väckts och hon har mjölk för en hel kull. Ja vad är rätt och vad är fel.
Förövrigt hade jag besök under lördagen av Maud och Ecco samt Anns familj och Doris.
Den sistnämda damen hade många drag av sin mamma Brumma. Lika vänlig och glad; en toppenhärlig Aussie. Brumma lekte med henne och kanske kände hon igen dem.
Ann tog lite kort, bland annat ett underbart kort på Virus när han ligger. Lilla Virus kommer att bli en vacker hanhund. Han är väldigt lugn och sansad men ännu är hans stora öron väldigt osäkra och tunga.
Vädret är halvkallt och periodvis lite rått. Fortfarande rätt mycket snö kvar och ingen vår ännu i sikte. Föresten så fick jag även i helgen bevis för chipmärkningens fördelar. En polis från Stockholm ringde och sa att de hade besök av en Aussietik. De hade hittat hennes namn och mitt namn, som uppfödare till henne, på nätet. Ägaren hade inte medgivit att sitt ägarskap skulle synas på nätet men uppfödaren kan de alltid finna där och därför kontaktades jag.
Ägarskapet kunde snabbt lösas eftersom att jag har alla kullarna inskriva på datorn. Härligt att det blev så lyckligt och Husse var så nöjd efter en lång natts oro.
Där ser man hur lyckligt och fort allt kan lösa sig med den moderna tekniken.
Ha det bra och fundera på Nalle Puhs gulliga citat för nog gäller den oss alla ibland./ UBN

När man är en björn med en mycket liten hjärna och tänker ut saker, upptäcker man att en idé som verkade vara riktigt idéaktig inne i hjärnan, är annorlunda när den kommer ut i det fria och andra människor ser på. Källa: Nalle Puh


Inga kommentarer: